Sunday 9 October 2011

PENGENALAN

Sejarah permulaan acara lompat jauh dapat dikesan seawal tahun 708 sebelum masihi iaitu dalam sukan Olimpik Kuno di Greece.Menurut catatan tersebut, lompatan sejauh 7.05 meter telah dibuat oleh Chionis, peserta Sparta. Bagaimanapun, teknik dan cara lompatan yang dibuat amat berlainan daripada lompatan yang dibuat kini. Berdasarkan bukti-bukti lukisan yang terdapat pada tembikar yang dibuat pada zaman itu, lompatan dibuat secara berkali-kali, sama ada lompatan dalam bentuk multiple, double-triple atau quin-triple. 

                Apabila sukan Olimpik moden dihidupkan pada tahun 1896, Lompat Jauh termasuk sebagai salah satu acara olahraga. Sejak itu ia terus diterima sebagai salah satu acara olahraga dalam kebanyakan kejohanan yang diadakan di pelbagai peringkat dunia. Peraturan dan teknik lompatan diperbaiki dari semasa ke semasa sehinggalah kepada bentuk lompatan yang ada seperti sekarang.

                Walaupun Lompat jauh merupakan acara yang paling mudah dipelajari berbanding acara-acara lompatan yang lain, tidak bermakna semua orang mampu melakukannya dengan baik. Teknik Lompatan dan peraturannya perlu dipelajari dengan penuh minat. Ini kerana, sebagai satu acara sukan, ia juga tidak lari daripada risiko kecederaan. Teknik-teknik lompatan baru adalah diperkenalkan daripada kajian-kajian saintifik yang dilakukan keatasnya.Rekod lompatan terjauh, yang pada suatu masa dahulu diramalkan menjadai rekod paling lama, kini sudah pun diperbaiki.

                Kejayaan Amerika Syarikat, Bob Beamon dengan lompatan sejauh 8.90 meter dalam sukan olimpik tahun 1968 di Mexico telah dipecahkan oleh seorang lagi peserta Amerika Syarikatiaitu Mike Powell dengan lompatan sejauh 8.95 meter. Ini menunjukkan bahawa, sebagai rekod tidak mungkin ia tidak dapat diperbaiki oleh peserta kemudiannya. Semua ini disebabkan adanya latihan, pembaharuan teknik dan keazaman yang tinggi daripada peserta itu sendiri.

No comments:

Post a Comment